Pia Grahn

Pia Grahn och jag träffades för första gången för flera år sedan. När jag gick sista året i gymnasiet gjorde jag tillsammans med en vän ett projektarbete under namnet ”Framtidens Reklambransch”, där vi åkte runt i Sverige och intervjuade representanter från reklamvärlden. Pia var då VD för Reklamförbundet (nuv. Komm!) och hon tog emot oss med öppna armar. Jag minns att jag tyckte att hon var så inspirerande; en kvinna som tagit sig till toppen i den bransch som jag så desperat ville bli en del av. Idag träffar jag henne ännu en gång. 

 

Jag träffar Pia Grahn på McCann Stockholms kontor på Grev Turegatan. Byrån är en del av det stora nätverket McCann med över 180 kontor i 120 länder. Kontoret i Stockholm gick nyligen igenom en omorganisation och från att vara Storåkers-McCann till att bli nuvarande McCann Stockholm. I Sverige jobbar man bland annat med stora kunder som Tre, Max, SEB och Lantmännen. Pia började jobba här år för snart två år sedan. 

 

Samtalet börjar med att Pia berättar om sin långa, innehållsrika karriär. Om hur hon började i sitt hemland Finland där hon läste civilekonomi på Handelshögskolan. Hur hon insåg att reklam var det hon brann för och att hon därför flyttade till Stockholm för att jobba med reklaminriktad journalistik på tidningar som Resumé och Dagens Industri. Om hur hon blev VD för Reklamförbundet och några år senare fick möjlighet att börja jobba på en av världens största nätverksbyråer. Hon berättar om det stora kontaktnät hon skapat sig under sina år i reklambranschen och hur viktiga de har varit för hennes karriär. 

 

På McCann började Pia som VD under Storåker-tiden och gick sedan över till den skräddarsydda roll som både Head of Relations på McCann Stockholm och CGO (Chief growth officer) på McCann Worldgroup Sweden som hon har idag. Hon jobbar med allt ifrån PR-frågor och rekrytering till att att ta hand om nya kundkonton. En övergripande roll som vid en snabb förklaring inte är helt lätt att förstå men som i sin komplexitet låter varierande och spännande. När Pia pratar om sitt jobb märker man tydligen den passion hon känner för reklam och marknadsföring, och hur bra hon trivs på sin arbetsplats. Hon berättar att hon älskar att kunna jobba internationellt, något som möjliggjorts på McCann i och med att de är del av ett globalt nätverk där man hjälper varandra över landsgränserna. Ena dagen kan ett team från Hongkong-kontoret komma till Stockholm för att ge expertishjälp med en pitch, nästa gång är det tvärtom. Nätverkskontakterna används flitigt vilket innebär att man får nya vinklar och tankar från olika delar av världen hela tiden. 

 

McCann är ju från början en amerikansk reklambyrå och jag frågar hur mycket Pia tror att det påverkar kulturen. Hon förklarar att visst finns det en viss amerikansk mentalitet på byrån, men med en svensk touch som hon tror skapar en bra kombination. Till skillnad från många byråer i USA och England t ex får nyexaminerade anställda redan första veckan träffa kund och börja jobba med skarpa case, något som inte är helt självklart överallt. ”Truth well told” är McCanns mantra och någonting som genomsyrar hela organisationen. Byråns uppgift är helt enkelt att förmedla en sanning genom sina kunder. Ingenting påhittat, ingenting som känns oäkta eller falskt. En sanning som deras kunder kan stå på, och att detta ska berättas på det bästa tänkbara sättet som möjligt. Det behöver inte vara svårare än så.

 

Jag förstår att Pia har kommit så långt som hon har gjort i sin karriär. Med en fantastiskt energi och passion för det hon gör driver hon sig själv framåt och uppåt. Det är inspirerande att höra om hennes resa och hur hårt arbete tillsammans med viljestyrka har öppnat upp möjligheter. Att hon dessutom med sån entusiasm tog sig tid att träffa mig trots tyder på en stark känsla av ödmjukhet och hjälpsamhet. McCann verkar vara en spännande arbetsplats. Byrån har gjort välkända kampanjer och jobbar med stora spännande kunder. Att det är så globalt förankrat gör att möjligheterna känns många för att ta sig vidare i karriären inom nätverket.

 

Tempot verkar vara högt, som på så många andra byråer och man förväntas vara tillgänglig stor del av sin vakna tid. Men Pia pratar också om mammaledighet och privatliv, hur viktigt det är att kunna balansera alla dessa saker utan att behöva skämmas eller få dåligt samvete. Balans är viktigt och utgör grunden för att man ska kunna göra ett bra jobb. I slutet av mötet frågar Pia mig vad jag vill göra i framtiden. Jag svarar att jag inte vet och hon tittar på mig och säger ”Du är nog en projektledare tror jag”. Ja, men kanske det? Anledningen till att jag startade detta projekt är att jag vill ta reda på vad jag kan och vill göra, och det Pia säger sätter igång saker i mitt huvud. Det känns fint att hon funderade på det och kom med ett konkret förslag på vad jag skulle passa som. Det tål att tänkas på.

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback