Hej, jag heter Sofie Lundberg. Är passionerat förälskad i hamburgare, koriander och smågodis. Och allt som går att äta egentligen. Brinner för ekologi och naturliga, hälsosamma råvaror. Här får jag utlopp för min kärlek för mat och annat som inspirerar mig. Välkommen!
Senast på Burgerland

Oengagerad butikspersonal

Skriven .
Placerad i "Vardag, "
3 kommentarer
Häromdagen var jag i en ekologisk matbutik och köpte mat. Det är en liten butik som är nischad och fantastisk på alla sätt och vis. Jag vill inte säga vilken eftersom jag ju faktiskt tycker om att handla där men några av er kan säkert gissa.
 
Kvinnan framför mig i kön hade precis beställt en kaffe men eftersom butiksbiträdet var ensam i kassan fick hon vänta. Hon frågade lite försiktigt hur långt tid det skulle ta men fick bara ett odefinierbart mummel till svar. "Det tar nog några minuter eller så kanske...". Man märkte att hon blev otålig men sa ingenting. När han var klar med min order antog jag att han skulle hjälpa kvinnan med kaffet, men nej. Han började hjälpa nästa kund istället, utan att ägna den väntande kvinnan vare sig en blick eller en förklaring. Hon blev efter en stund så irriterad att hon bara gick ut från butiken, trots att hon aldrig fick det kaffe hon redan hade betalt för. Och killen i kassan fortsatte som ingenting. 

Visst kan man tycka att detta är en liten sak, men problemet är att jag har märkt de här tendenserna tidigare i just denna butik. Oengagerad personal som inte är varken speciellt hjälpsam eller trevlig. Man får knappt ett hej och inte några leenden. 
 
Och detta gör mig smått galen! Har man en liten, specialiserad butik är man beroende av kunder som vill återkomma. Man slåss mot de stora drakarna som är både billigare och finns i större skala. Hade det varit min affär hade jag ansträngt mig till tusen för att få människor att känna sig välkomna och omhändertagna. Jag hade gjort det till mitt mission att förklara fördelarna med att äta ekologiskt så att ordet hade spridits och jag kunde bygga en större kundbas. Jag hade sett till att min unika butik hade varit en plats för människor att vilja komma och handla i, en plats man väljer före de stora kedjorna (som ju faktiskt också börjar få ett hyfsat bra ekologiskt utbud). Det är farligt att underskatta hur viktigt det är med service och att människor blir lojala till ditt varumärke. Känner dina kunder sig bortglömda spelar det ingen roll hur bra utbud av produkter du har. 
 
En annan konkurrent som man riskerar att ge bort sina kunder till: EkoLådan. 

Jenny

skriv till chefen eller så! Han/Hon kanske har anställt fel person! :)

Svar: Jag har funderat på det men det verkar som att det förekommer i nästan varje person som jobbar där.. Som en slags kollektiv melankoli har dragit över dem, även chefen. Så trist!
Sofie Lundberg

2014-02-26, 15:26:30
Hemsida: http://jcb.webblogg.se
Anonym

Oj så rätt du har Sofie! Blir helt knäpp av att höra sånt när man själv är i service/sälj-branchen. Håller med ovanstående talare; är det ett återkommande "problem" som du känner av i affären kan du ta upp det i ett vänligt mail utan att egenligen pinpointa ett speciellt biträde. Ofta får detta positiva konsekvenser, kanske har de ett möte om detta så att personalen inser allvaret?

Kram

Svar: Visst blir man irriterad! Jag har funderat på att höra av mig bara för att låta dem veta hur kunderna upplever det men samtidigt så är det genomgående hos alla som jobbar där, även chefen. Vet inte hur mycket det hade gjort och jag vill ju faktiskt komma tillbaka och handla där eftersom det är en bra butik i övrigt med stort utbud av ekologiskt. Vi får se :) Men tack och kram!
Sofie Lundberg

2014-02-26, 15:57:41
Jenny

Men Gud vad synd! Det är jätteviktigt med trevlig personal, sådant gör jättemycket. jag kan bojkotta om det är otrevlig personal, precis som jag kan gå till en butik med inte hundraprocentigt utbud om de är trevliga, hjälpsamma och tillmötesgående. Tycker också att du ska maila chefen, man kanske kan ha ett seminarium med de anställda för att bota den kollekiva melankolin? Chefen också...

2014-02-27, 10:20:54
Hemsida: http://jennylinacarlsdotter.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback